Beter Bloggen Challenge: De Grote Schoonmaak

BeterBloggenChallenge01Banner

Oepsie, nu ben ik één dagje te laat met het posten van mijn tips en tricks. Maar hier alsnog een samenvatting van wat ik zoal gedaan heb tijdens De Grote Schoonmaak!

Je hebt misschien (of misschien wel niet) gemerkt dat er bovenaan een nieuwe tabje is bijgekomen genaamd Recensies. Zelf ben ik dus aan de slag gegaan met het maken van een recensie pagina, waar ik alle recensies plaats over boeken, films en games die ik ooit geschreven heb. Ik ga niet liegen – dit heb ik bij andere bloggers ook voorbij zien komen (o.a. bij Emmy en Joost) en ik vond het zó ontzettend handig, dat ik het ook wilde! Ik was gewoon bezig om iedere pagina van mijn blog af te gaan, zodat ik geen recensie zou missen. Natuurlijk kon ik ook gewoon bij categorieën kijken maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? Hij is nog lang niet af trouwens, want ik was helemaal vergeten dat ik mezelf ook ingeschreven had voor de Beter Bloggen Challenge ^^”

Schermafbeelding 2015-04-01 om 14.06.03

Voorbeeldje van de ‘Recensies’ pagina

Omdat ik een keer van lay-out was gewisseld, hebben dus vele posts geen banner bovenaan. Maar het is echt zo veel werk om dat allemaal aan te gaan passen, dat ik dat voor nu nog even achter wegen laat. Ik denk dat het ik het wel nog aan ga passen bij alle recensies, maar dat weet ik nog niet zeker.

Qua categorieën kan ik er niet zo heel veel weg doen, omdat ik best wel over verschillende onderwerpen blog. Budget en Webshop kan ik overigens nog wel onder een andere categorie plaatsen. En verder heb ik eigenlijk alle ‘Drafts’ waar ik mee bezig was, weggegooid. Omdat er niks, of weinig in stond en ik kwam er toch nooit aan toe. Nu niet, maar over een aantal maanden nog steeds niet.

Achter de Schermen

Achter de schermen werk ik als volgt; ik heb alles op categorie gesorteerd en heb ze dezelfde naam genoemd als dat ze op mijn blog heten. In iedere categorie bevinden zich een heleboel mapjes. En, hmm, hoe kan ik dit het beste uitleggen. Ik ga gewoon even een voorbeeld geven!

Neem nou de categorie ‘Books’. Voor ieder boek, heb ik een apart mapje aangemaakt. Omdat ik natuurlijk veel foto’s maak, plaats ik alle foto’s in dit mapje. Vervolgens sorteer ik de beste eruit en sleep die naar het mapje ‘Goed’. Deze foto’s ga ik dan bewerken in Adobe Lightroom. Als ik dat gedaan heb, plaats ik de bewerkte foto’s in het mapje ‘Lightroom’. Daarna maak ik ze nog kleiner in Adobe Photoshop en neem de oorspronkelijke naam, maar plaats er ‘_2’ achter. Misschien niet de meest logische naam, maar hey, voor mij werkt het! En als ik klaar ben met het gehele artikel, markeer ik het groen.

Schermafbeelding 2015-04-01 om 14.04.58

Voorbeeldje van mij bestanden op mijn MacBook Pro

In april is de layout aan de beurt! En daar wil ik ook nog wel een hoop aan aanpassen. Ik wil heel graag een Search bar hebben want ja, die heb ik niet, en ik merk toch wel dat het heel handig kan zijn! Verder wil ik deze layout wel behouden, maar ik wil een nieuwe Banner voor bovenaan ontwerpen en ik wil de kleuren aanpassen, zodat de lay-out een fris, lente kleurtje krijgt 😀

Bron foto: 1

3 Comments

  • Joost (NerdyGeekyFanboy)

    April 2, 2015 at 11:32 am

    Recensie-pagina’s zijn inderdaad onwijs handig! 🙂 En wauw, georganiseerde shit met die bestandjes :O

  • Lilian

    April 2, 2015 at 6:29 pm

    Wat Joost zegt, zo georganiseerd!

  • Zwartraafje

    April 3, 2015 at 12:15 pm

    Ik ben blij dat ik niet de enige ben die graag georganiseerd met mapjes werkt. Er komt echt wel wat werk bij die grote schoonmaak kijken hé. In het begin was ik enkel van plan om me op het uitmesten van de tags te focussen, maar nadien heb ik ook nog iets veranderd aan de rubrieken, ben ik stilletjes aan de benamingen van mijn mediatheek aan het aanpassen zodat Google ze ook kan terugvinden, … Tja, iedere keer lijk ik dan weer iets nieuw te ontdekken dat ik misschien ook moet aanpassen.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Previous Post Next Post