Follow me:

Star Ocean: Integrity and Faithlessness

In mijn E3 post van vorig jaar, liet ik een aantal games zien waar ik heel erg naar uit keek. Een aantal daarvan stonden ook in de planning voor 2016. Star Ocean: Integrity and Faithlessness was er één van. Ik keek er zó erg naar uit want het zag er zo mooi uit en de eerdere Star Ocean games die ik gespeeld had waren ook geweldig – maar toen ik de game in de Playstation 4 stopte, zakte die enthousiasme als het ware bijna door de grond…

Dankzij de game Star Ocean: The Last Hope (XBOX3606) was ik fan geworden van de Star Ocean reeks. Niet snel daarna had ik ook de games The First Departure en The Second Evolution in mijn collectie (of deze had ik al daarvoor – I’m not sure anymore~). Deze waren beide voor de PSP. Geweldig waren deze games. Het was wel veel farmen om steeds sterker te worden en zo geld te verdienen zodat je de beste armor kon kopen, maar dat is juist hetgeen wat mij ook aantrekt aan een (J)RPG. Constant zit je te kijken hoeveel geld je nog bij elkaar moet sparen om dat nieuwe, shiny wapen te kopen. En als je het eenmaal kunt kopen – voelt dat super goed. Volgens mij heb ik meer dan 100 uur in Star Ocean: The Last Hope zitten – oeps ^^”

star_ocean_04_make_it_personal

Storyline

Het verhaal speelt zich af in een soort van onderontwikkelde wereld, beter bekend als Faykreed. Je begint in dorpje, waarin je vrijwel meteen rond kunt lopen met Fidel. Fidel is de hoofdpersoon van deze game en zijn doel is om zijn dorp te beschermen. Al snel kom je in contact met Relia – een meisje met bovennatuurlijk krachten en wie leidt aan geheugenverlies. Je ontmoet haar nadat er een ruimteschip is neergestort. Ondertussen vindt er ook een burgeroorlog plaats waarin Fidel ook in verwikkeld raakt. Hij helpt mee om zijn dorp te beschermen, maar doet dit niet alleen – zijn beste jeugdvriendin, genaamd Miki, helpt ook een handje mee.

Wanneer alle chaos een beetje ten einde is, trekt Fidel er samen met Miki op uit, de wijde wereld in. Ze op zoek gaan naar Relia’s ouders. Maar dat niet alleen – er staat hun nog een hele hoop te wachten…

star_ocean_02_make_it_personal

It’s gonna be a bumpy ride

De camera in deze game is echt verschrikkelijk. Als het iets is waardoor ik een game niet fatsoenlijk kan spelen, is het wel de camera. De landschappen waarover de personages lopen, zijn nogal hobbelig – en dat laten ze zien ook. De camera beweegt constant op en neer en van links naar rechts wanneer jij door de landschappen loopt, en ik werd er eerlijk gezegd gewoon een beetje misselijk van. Het was een beetje hetzelfde gevoel als dat ik altijd had toen ik vroeger ziek werd tijdens het autorijden – totaal geen prettig gevoel. Wel heb ik uitgevonden dat als je de camera rotatie optie op 0 zet (hij staat standaard op 10) dan heb je er een stuk minder last van en dat was een stuk prettiger!

Tijdens het vechten, is de camera wel wat stabieler. Maar helaas nog steeds niet rustig genoeg voor het oog. Zelf moet ik me altijd goed concentreren op een game, en dat gaat best wel moeilijk als het beeld constant heen en weer beweegt. Terwijl je aan het vechten bent, kun je ook nog eens van personage switchen. Leuk bedacht, maar dit maakt het veel te chaotisch. Het liefst speel ik dan ook gewoon met het personage waarmee je begint, Fidel in dit geval. De combat is overigens wel lekker vlot. Je loopt in één of meerdere vijanden, ramt wat knopjes in op je controller (vergeet je skills niet!) en bam – je kunt weer verder. Fijn zo’n vechtsysteem zonder laadscherm!

De omgevingen zijn zeker een lust voor het oog. Hier en daar heeft de game er nog wel eens moeite mee om alles optimaal te laden, waardoor er soms dingen uit het niets verschijnen (denk aan grasjes en bomen). Je bent er trouwens ook niet heel vrij in wat rondlopen betreft, maar dat vind ik persoonlijk niet zo’n ramp – anders verdwaal ik toch alleen maar.

star_ocean_03_make_it_personal

Characters

Er zitten zeker leuke personages in Star Ocean: Integrity and Faithlessness. Ook zijn er veel personages waar ik me aan erger, jammer genoeg. Maar goed, in iedere game zit wel minstens één personage die je wel kunt schieten. Fidel vind ik overigens een prima hoofdpersonage. Misschien ietwat cliché, maar hey, dat hoort nou eenmaal een beetje bij (J)RPG’s.

De personages zien er erg glowy en soft uit (ik weet niet echt goed hoe ik het anders uit moet leggen :’D), wat ik mooi vind! Het doet me een beetje denken aan de characters in Tales of Vesperia – één van mijn favoriete (J)RPG’s!

Qua voice acting had ik voor Engels gekozen, en misschien was dat een grote fout geweest. Je had namelijk de keuze tussen Engelse en Japanse voice acting. Het Engelse kwam in ieder geval totaal niet overheen met de bewegingen van de monden van de personages. Niet zo heel erg, maar door de vele cutscenes kun je je er toch wel aan gaan irriteren. Na een tijdje probeer je hier een beetje doorheen te kijken, want het wordt er toch niet veel beter op.

In the end…

Helaas heeft Star Ocean: Integrity and Faithlessness de plank een beetje misgeslagen voor mij. Voorgaande Star Ocean games vond ik fantastisch en behoren zeker tot mijn favoriete games. Bij deze game leek het net of dat er overal nét niet genoeg aandacht aan was besteed zoals de camera settings, voice acting en de verhaallijn. De omgevingen vond ik overigens wel erg mooi net zoals de de personages!

Graag wil ik Triple P Enterainment nogmaals bedanken voor dit recensie exemplaar!

Titel: Star Ocean: Integrity and Faitlessness | Ontwikkelaar: Square Enix | Uitgever: Square Enix | Genre: Action, Adventure, (J)RPG | Speelmodus: Singleplayer | Leeftijdscategorie: 16+ | Platform(s): Playstation 4 | Speeltijd: 30+ uur | Releasedate: 01 juli 2016 | EAN: 5021290073555 | Waardering: ★★½

Koop bij bol.com

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply